Fresca aínda na memoria a primeira entrega do dragón
galego, chega agora a segunda parte das andanzas de Hadrián/Dragal, Mónica,
Brais, o cura de San Pedro e demais compaña.
Se na primeira parte sinalabamos como pexas o feito de ser toda a novela un
punto de inicio -pois o percorrido deste proxecto excede o continente dun único
título- non desaparece esta circunstancia, obviamente, xa que tampouco dous
volumes chegan, nesta nova entrega.
Detémonos neste comentario porque para o
lector resulta información moi pertinente, pois adoita estar habituado a unha
estrutura narrativa clásica onde o remate climático ten moita forza.E aínda
máis tratándose preferentemente de lectores en formación, con non demasiadas
lecturas de bagaxe e seguramente case todas seguindo esa estrutura clásica.
Á
súa vez, tamén este feito condiciona a crítica. Non é o mesmo escribir sobre o
todo que sobre a parte. E aínda queremos engadir unha cousa máis: a autora
demostra gran valor ao atreverse con este proxecto narrativo que nas partes non
se axeita totalmente á estrutura narrativa clásica, fiando no efecto final do
conxunto cando os lectores poden ir quedando no camiño.
O clima que marca a narración, tanto na anterior entrega coma nesta, é o
do misterio, moito máis que o da aventura. A engádega dunha personaxe máis con
moita incidencia no posíbel futuro de Hadrián/Dragal o policía Cortiñas (home
cun estatuto narrativo difuso, entre coadxuvante e posíbel antagonista), así
como a consolidación ou incremento no protagonismo doutros (nai de Hadrián, o
cura de San Pedro), é tamén reseñábel. Nunha novela onde as implicacións
temáticas, típicas e tópicas e non por iso menos importantes para este tipo de
lectores, presentes na primeira parte (a soidade, ou a integración e marxinación,
a amizade, a carón da colaboración e as primeiras experiencias amorosas) perden
a vixencia que tiveran, manténdose sempre na memoria dos lectores fieis á
serie, mais desaparecen para os que se incorporen nesta segunda entrega.
Como
novidade, agora aparece a vinganza.
Se na primeira parte sinalabamos como un acerto o proceso
de metamorfose, o primeiro que hai que dicir é que esta segunda entrega se
centra, como adiviñarán despois do título destas liñas, nos perigos e problemas
do cambio, nas consecuencias de que Dragal se impoña a Hadrián ou que Hadrián
se impoña a Dragal, é dicir: na dualidade entre a perda da humanidade e a perda
da animalidade mitolóxica asociada ao mundo alquímico e aos misterios da propia
natureza humana ao fondo.
Se se quere, dun xeito difuso, na dualidade entre o
ben e o mal, sempre entendida como unha polarización existente mais na cal non
se tematiza a total oposición entre os dous pólos. Ou entre a relixión e a
superstición. Ofrecendo un atraente abano de desviacións/implicacións temáticas
ou subtemas que non se tratan senón que se deixa na man do lector.
Como é lóxico pensar, despois do dito, a sombra
stevensoniana do Estraño caso do Dr, JecKyll e Mr. Hyde non só se intúe senón
que percorre todo o discurso. Visto o visto, isto era agardábel.
O que non será
agardábel, precisamente porque os lectores seguramente esperan todo o
contrario, é a ausencia de peripecias dun Dragal/Hadrián que máis que personaxe
protagonista, neste segundo título, é personaxe obxecto; máis que protagonizar
aventuras, sófreas. Os lectores terán que seguir agardando novas entregas para
iso.
Non podendo ler as aventuras do dragón, a novela fíase,
ao longo das case 350 páxinas, na intriga, no misterio que rodea a figura de
Dragal, tratando de desvelar o posicionamento das personaxes con respecto ás
posíbeis repercusións que poida haber na metamorfose entre Hadrián e o dragón,
tendo en conta que poucos son os que están no coñecemento de que esta se
producirá, que o segredo debe ser mantido mentres outras conspiracións
paralelas, contra Hadrián, se van tecendo.
Contado todo por un narrador
omnisciente, que vai contando/describindo unha acción que se desenvolve en
liña, dado á descrición e con querenza polo circunloquio.
Evidentemente, fica por saber como funcionará, no
conxunto da serie, esta parte, que parece querer levarnos cara a unha apoteose
espectacular.